گزارش كارت خوب
رقابت در بازارهای نفت تغییر شكل داد
به گزارش كارت خوب انتشار كرونا تقاضای نفت و فرآورده را به شدت تحت تأثیر قرار داده و این روزها فعالان بازارهای جهانی نفت درگیر رقابت برای ذخیره سازی هرچه بیشتر شده اند.
به گزارش کارت خوب به نقل از مهر، همه گیری جهانی ویروس کرونا ضربه شدیدی به تقاضای فرآورده های نفتی، سوخت های مورد استفاده در حمل و نقل مانند دیزل، بنزین و سوخت جت زده و سبب شده شرکت ها با عنایت به ساختار کانتانگو (ارزان بودن قیمت نقدی نفت نسبت به نرخ آتی آن) در بازار به هر طریقی به ذخیره سازی محصولات متوسل شوند. به صورت معمول در زمانی که بازار ساختار کانتانگو دارد، متقاضیان ترجیح می دهند کالای مورد نظر را فوراً خریداری کنند و در انبارهای خشکی خود یا در موارد ضروری به صورت شناور ذخیره و نگهداری کنند تا زمانی که تقاضا و ارزش سوخت افزایش یابد.
مؤسسه پلاتس در گزارشی اعلام نمود که رکود جهانی، که به شدت تقاضا برای سوخت حمل و نقل را تحت تاثیر قرار داده، بی سابقه بوده است و سبب شده پالایشگاه ها، مخلوط کننده ها و معامله گران روش های عجیبی را برای ذخیره محصول به کار بگیرند.
یکی از منابع بازار در همین راستا اظهار داشت: فکر می کنم با این سرعتی که پیش می رود، مردم بزودی وان های حمام خویش را هم از نفت و فرآورده پر کنند. در مورد فرآورده های نفتی و میان تقطیرها، مخازن تکمیل شده اند و با ادامه این روند، رقابت بیشتر برای ذخیره سازی است تا خرید و فروش.
وی اضافه کرد: احتمالاً همه گیری کرونا بیشترین صدمه را از میان فراورده های نفتی به بنزین و سوخت جت زده است چون در این دو مورد با پایین ترین میزان مصرف عمومی مواجه هستیم. به نظر می آید بازار دیزل اروپا به دو دلیل بهتر از سایر فرآورده های نفتی است. نخست اینکه مصرف آن نسبت به سایر فراورده ها بیشتر است و از طرفی دیگر تقاضای اروپا برای سوخت جاده ای و حمل و نقل مواد ضروری و غذایی در سطح اروپا به اندازه بنزین کاهش نیافته است. در طول بهار کامیون ها مشغول جابجایی مواد غذایی و تحویل کالاهای مختلف و محصولات کشاورزی به نقاط مختلف هستند. دلیل دوم این است که ظرفیت خالی مخازن دیزل بسیار بیشتر از بنزین است. با این وجود، وضعیت ذخیره سازی برای دیزل هم به نگرانی تبدیل گشته است. به نظر می آید در مورد نفتا هم وضعیت مشابه است و حجم قابل توجهی مازاد عرضه در بازار وجود دارد.
منابع معتبر می گویند که کمبود کشتی به دلیل ذخیره سازی شناور و کاهش حمل و نقل دریایی سبب تأخیر و اختلال در اتصال عرضه اروپا به تقاضای رو به رشد آسیا شده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب