کدام کشور اروپایی در بین شرکای اصلی تجاری ایران باقی ماند؟
کارت خوب: اتاق تجاری تهران، در تازه ترین گزارش خود، به بررسی ابعاد مختلف تجارت خارجی ایران در دو ماه ابتدایی سال جاری پرداخته است.
به گزارش کارت خوب به نقل از ایسنا، بر مبنای برآوردهای انجام شده، کل تجارت ایران در اردیبهشت ماه سال جاری به مرز ۸.۷ میلیارد دلار رسیده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشدی حدودا ۳۰ درصدی را نشان داده است.
در این بخش صادرات ایران ۳.۸ میلیارد دلار بوده که رشدی ۶.۱ درصدی را نشان داده است و واردات در همین دوره به عدد ۴.۹ میلیارد دلار رسیده که رشدی بیشتر از ۵۷ درصدی داشته است.
تجارت وزنی ایران هم در این ماه از مرز ۱۳ میلیون تن گذشته که افزایشی ۹.۲ درصدی را نشان داده است. در این زمان ایران حدود ۱۰.۵ میلیون تن کالا صادر کرده که افزایش چندانی را نسبت به سال قبل نشان داده است اما در حوزه واردات ۲.۹ میلیون تن کالا وارد شده که افزایش ۵۸ درصدی را نشان داده است.
در بین شرکای اصلی تجاری ایران، تغییراتی دیده می شود. در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، چین با ۲.۴ میلیارد دلار واردات اصلی ترین واردکننده کالا از ایران بوده و در همین مدت عراق با ۱.۲ میلیارد دلار در رتبه دوم و ترکیه، امارات متحده عربی و هند در رده های بعدی قرار گرفته اند.
در بین صادرکنندگان اما چین با فاصله ای کم از امارات متحده عربی سبقت گرفته و به اصلی ترین صادرکننده کالا به ایران بدل شده است. بعد از امارات که در رده دوم قرار گرفته هم ترکیه، آلمان و روسیه دیده می شوند.
بدین سان آلمان تنها کشور اروپای غربی است که در بین شرکای اصلی تجاری ایران همچنان حضور دارد. از طرفی روسیه هم توانسته نام خویش را به لیست اصلی ترین شرکای تجاری ایران اضافه کند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب