از رونمایی جامپ کات تا تمدید یک اجرا

از رونمایی جامپ کات تا تمدید یک اجرا

کارت خوب: رونمایی از پوستر «جامپ کات»، تمدید اجرای یک نمایش در تماشاخانه اهوار و... همچون خبرهای دریافتی تئاتر است.


در آیین رونمایی از پوستر پانتومیم «جامپ کات» که با حضور ناصر آقایی، منوچهر اکبرلو و مسعود آب پرور برگزار گردید، با اعلان اینکه ریشه بازیگری پانتومیم است، بر لزوم توجه به آموزش درست و اصولی میم به علاقه مندان این هنر تاکید شد.
به گزارش کارت خوب به نقل از مشاوررسانه پروژه، آیین رونمایی از پوستر پانتومیم «جامپ کات» به نویسندگی و کارگردانی حامد نصرآبادیان با طرحی از مهدی رایگانی روز گذشته (شنبه بیستم آبان) با حضور ناصر آقایی (بازیگر و مدرس پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون)، منوچهر اکبرلو (پژوهشگر، نویسنده و کارگردان تئاتر) و مسعود آب پرور (کارگردان سینما و تلویزیون) در تماشاخانه همای سعادت انجام شد.




حامد نصرآبادیان، در آغاز این مراسم ضمن تشکر از میهمانان حاضر دراین رویداد با اشاره به چگونگی ایجاد گروه تئاتر سربازان صلح اظهار داشت: «این گروه از اردیبهشت سال ۱۳۸۰ و با اجرای نمایش «دل من خواب پروانه شدن می بیند» در تالار وحدت تهران کار خودرا شروع کرد و تا امروز با زبان بدن، تئاتر فیزیکال و پانتومیم آثار زیادی با محوریت صلح در کشورهایی همچون فرانسه، هند، مالزی، کانادا، ارمنستان، ترکیه و ایران اجرا کرده است.»
او در آخر سخنانش بیان کرد: «این اثر با احترام و افتخار از جانب گروه تئاتر سربازان صلح ایران به زنان، مادران و کودکان ایران تقدیم می شود.»
ناصر آقایی، بازیگر و مدرس پیشکسوت بازیگری نیز در ادامه این مراسم با اعلان اینکه پانتومیم حالا تغییر شکل داده است، اظهار داشت: «در حال حاضر میم، به آن شکل که مارسل مارسو آنرا ایجاد کرد و وجه خاصی داشت؛ گرفتار دگرگونی شده است.»
او افزود: «تغییر در میم و بی توجهی به این هنر تا حدی است که در جایی مثل انگلستان دیگر میم را نمی شناسند. به خاطر دارم که چند سال پیش با یکی از دوستانی که در لندن به تدریس هنرهای نمایشی مشغول بود، درباره ی میم صحبت کردم و او اظهار داشت که اینجا کسی میم را نمی شناسند. با اینحال با اصرار من برای برگزاری دوره آموزشی این هنر اقدام شد و تنها دو نفر هنرجو جهت شرکت در دوره ثبت نام کردند.»
این بازیگر تئاتر با اشاره به این که خاستگاه میم فرانسه است، اضافه کرد: «این هنر در آمریکا هم رایج هست اما نه خیلی زیاد و البته در آلمان هم شکلی از پرفورمنس آرت را پانتومیم می نامند.»
او اظهار داشت: «پانتومیم رشته ای سخت از هنرهای دراماتیک است. اجرای میم؛ به درستی و به همان شکلی که مارسل مارسو مدنظر داشت، کار سختی است؛ چونکه ریزه کاری هایی در حرکت دارد که بازیگر آن باید به دقت به تمامی این جزئیات آشنا باشد.»
این مدرس تئاتر با اشاره به این که علاقه اش به پانتومیم از زمان حضور مارسل مارسو به ایران شکل گرفته است، توضیح داد: «زمانی که مارسو به ایران آمد، من دانشجوی هنرهای دراماتیک بودم. دکتر فروغ او را به کلاس ما دعوت کرد و من از همانجا شیفته میم شدم. در مورد این هنر کتاب نوشته و ترجمه کردم.»
او اضافه کرد: «میم بسیار جذاب است. میم می تواند بدون داستان یا حتی در حد یک داستان تک خطی داشته باشد. در حالی که همان تک خط به اندازه نیم ساعت روی صحنه اجرا شود.»
آقایی با اشاره به برگزاری جشنواره پانتومیم در سالهای قبل به همت حوزه هنری اظهار داشت: «در حال حاضر تعداد افرادی که به این هنر مشغول هستند، زیاد نیست اما این هنر همچنان مخاطبان خودرا دارد و مورد استقبال قرار می گیرد.»
او افزود: «در طول دوران برگزاری جشنواره های در رابطه با این رشته شاهد هنرنمایی عزیزانی بودم که با وجود نبود آموزش کارشان خوب بود و موجب تاسف است که آنها با این همه استعداد مربی نداشتند. چونکه اساسا با آموزش درست، از آنها بازیگران میم خوبی تربیت می شد. متاسفانه با گذشت سال ها این علاقه مندان همچنان بطور خودجوش عمل می کنند.»
این مدرس تئاتر با اشاره به تلاش گروه سربازان صلح برای اجرای پانتومیم «جامپ کات» اظهار داشت: «اکنون که به همت حامد نصرآبادیان فرصت پرداختن به این هنر پیش آمده است، امیدوار هستم هنرجویان نهایت استفاده را ببرند. تعداد هنرمندان پانتومیم در ایران خیلی کم است و افسوس که برای این جمعیت هنرجو تعداد مربیان ما ناچیز است.»
ناصر آقایی در آخر سخنانش اظهار داشت: «بازیگری که میم یادگرفته تخصصی را آموخته است که سایر بازیگران از آن بی بهره هستند. تخصصی که می تواند مایه افتخارش باشد.»

منوچهر اکبرلو، پژوهشگر، نویسنده و کارگردان تئاتر دیگر سخنرانی بود که با یادآوری حضورش در کلاس هایی پانتومیم ناصر آقایی در دهه ۶۰ اظهار داشت: «تنها جایی که مرا به پانتومیم علاقمند کرد، کلاس های استاد ناصر آقایی در دانشگاه بود. من دانشجوی کارگردانی بودم و هیچوقت سراغ بازیگری نرفتم اما همیشه به این مساله که جای این هنر در بازیگری خالی است، فکر می کنم.»
این هنرمند اضافه کرد: «همیشه برای من این سوال وجود دارد که چرا این هنر که ضرورت همزبانی را از تئاتر برمی دارد، باز هم در جهان ناشناخته مانده است. ادبیات و شعر ما را بواسطه زبان در دیگر کشورهای جهان کمتر می شناسد و اساسا اینجاست که به اهمیت پانتومیم و زبان بدن پی می بریم.»
او افزود: «چرا در دنیایی که همه بدنبال ارتباطات بین المللی هستند؛ همچنان همه به جستجوی کلام می گردند.»
این هنرمند اظهار داشت: «مهم ترین عامل بروز احساسات، کلمات هستند و زمانی که بتوانی احساسات را بدون کلام به دیگران منتقل کنی اساسا کار سختی انجام داده ای. شاید این دشواری است که موجب می شود بازیگران به میم تمایل کمتری نشان دهند.»
اکبرلو با اشاره به تجربه های موفقی که در حوزه نمایش بی کلام داشته و شاهد بوده است، توضیح داد: «اشتیاق فراوانی در حوزه میم در میان هنرجویان و هنرمندان وجود دارد اما جالب است که این شور و شوق در حوزه حرفه ای کمتر به چشم می آید.»
او ترس از دانسته ها را دلیل بی توجهی برخی افراد به هنر میم دانست و اظهار داشت: «ما از آن چه نمی دانیم، می ترسیم. مثل جای تاریکی که به سبب ناشناخته بودن وارد نمی شویم و نگران هستیم اتفاقی در آن بیافتد. برخورد ما با نمایش بی کلام و پانتومیم هم براین اساس است. شاید یکی از دلیلهای عدم پشتیبانی از این هنر و بی توجهی به آن هم همین نگرانی از عدم شناخت مفهوم حرکات آن باشد.»
اکبرلو اظهار داشت: «ترس از هنر میم موجب می شود تا بجای کوشش برای درک مفاهیمی که منتقل می کند، صورت مسئله را با حذف این هنر پاک نماییم. ما کلا پخته خوار و ریسک ناپذیر هستیم. بنا بر این معرفی پانتومیم دشوار است و شاید یکی از شاخصهای نپرداختن به این هنر همان ترس و عدم کوشش برای فهم آن باشد.»
در ادامه، مسعود آب پرور، کارگردان سینما و تلویزیون نیز اظهار داشت: «یکی از مشکلات ما در بازیگری سینما این است که بیشتر بازیگران حتی پیشکسوتان این عرصه به گویندگان دیالوگ تبدیل گشته اند.»
او افزود: «وقتی به بازیگر می گوییم برای بازی این لحظه نمایشی آماده هستی، از این جمله تنها حفظ بودن دیالوگ ها را بدون هیچ برنامه ریزی برای حرکات بدنی خود در نظر دارد.»
این هنرمند اضافه کرد: «من فکر می کنم حدود سال ۱۹۶۰ به بعد همه شاخه های مختلف علمی به سمت عمومی و مردمی شدن رفتند. در حقیقت همه چیز به سطح جامعه آمد. این مساله موجب تعریف متفاوتی از هنر و هنرمند شد.»
آب پرور اظهار داشت: «من فکر می کنم همه هنرها تلاش می کنند به عالی ترین شکل خود که همان موسیقی است، برسند. همانطور که ما در ادبیات به شعر و ریتم می رسیم. اگر بازیگری در زیرشاخه های هنرهای نمایشی بخواهد نیل به هنر داشته باشد؛ حتما پانتومیم ریشه هنر بازیگری تلقی خواهد شد.»
این هنرمند افزود: «شما در پانتومیم هیچ ابزار مخربی برای بیان احساسات و انتقال احساس تان به مخاطبان ندارید. تنها ابزار پانتومیم، بدن و ریتم است و این شاعرانه ترین نوع بازیگری است، پس در ذات خودش به هنر بسیار نزدیک شده است.»
مهدی رایگانی، طراح پوستر نمایش «جامپ کات» نیز در این مراسم اظهار داشت: «برخلاف بقیه سفارش های گرافیکی، برای طراحی پوستر تئاتر باید کار را به تماشا بنشینی.»
او افزود: «من همیشه براین باور هستم که تئاتر خودش پوستر خودش را به دنیا می آورد. طراحی پوستر تئاتر کاری سخت و البته بسیار شیرین است.»
رایگانی در آخر توضیح داد: «از نظر من کار همیشه شبیه سفارش دهنده اش است. با این تعریف امیدوار هستم پوستر «جامپ کات» کارش را درست انجام دهد و تشویق کننده ذهن مخاطبان برای حضور در سالن نمایش باشد.»
فاطیما سرلک، آرمان طیران، امیر ساعتچی، سعید دولتی، شهرام اسدزاده، بهنا آریا، امیرحسین بصیر و ساواش آذخ از دیگر میهمانان این مراسم بودند.
نمایش «جامپ کات» از روز شنبه چهارم آذرماه ساعت ۱۸ به مدت زمان یک ساعت در عمارت نوفل لوشاتو میزبان علاقه مندان خواهد بود.
مهران نعیمی اقدم، طیبه کریمی دولت آبادی، پانته آ کریمی دولت آبادی، ساناز خدایی، آیسان مرامی، زهره صادقیان و شهین مولایی بازیگران این نمایش که در قالب پانتومیم روی صحنه خواهد رفت، هستند.
بلیت فروشی این اثر نمایشی از امروز، یکشنبه بیست ویکم آبان در سایت تیوال شروع خواهد شد.


نمایش «چنگال یا حاج اسمال عتیقه فروش سبزواری» اثرمصطفی لعلیان و کارگردانی مرتضی ربیعی از روز یکشنبه ۲۱ آبان ماه در تماشاخانه اهورا تمدید و هرشب ساعت ۲۰: ۳۰ روی صحنه خواهد رفت.
در نمایش چنگال یا حاج اسمال عتیقه فروش سبزواری سودابه جعفرزاد، امین فارسی جانی، مریم محمد وند، مصطفی ساجدی، نوشین رستمی و مرتضی ربیعی به ایفای نقش خواهند پرداخت و صفورا آغاسی نیز بصورت پخش صدا هنرنمایی خواهدنمود.
در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: داستان خانواده ای است که به صرف شام دورهم جمع شده اند؛ عقده های فروخورده گذشته این خانواده اتفاقات عجیبی را رقم می زند.
از دیگر عوامل این نمایش می توان به تهیه کننده و دراماتورژ: مرتضی ربیعی؛ مشاور کارگردان: مهدی رضایی؛ دستیار کارگردان: آروین ساسلی؛ طراح صحنه و لباس: علی رستمی؛ آهنگساز: علیرضا صدر دادرس؛ طراح نور: زهرا زارع؛ طراح گریم: مژگان خیراندیش؛ مدیر صحنه: محمد امین صحرایی، محسن صداقت؛ عکاس: امیرحسین لولایی، پریناز استبصاری؛ مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه ای: سیدمحمدصادق سیادت؛ مسئول هماهنگی: مینا پیروزی؛ طراح پوستر و تیزر: امیرحسین لولایی؛ ساخت آکسیسوار: ساجد فاضلی اشاره نمود.
علاقمندان جهت خرید بلیت این نمایش می توانند تا ۱۰ آذر ماه به سایت تیوال و یا گیشه تماشاخانه اهورا به آدرس میدان هفت تیر، ابتدای خیابان مفتح مراجعه نمایند.



گروه طراحان نمایش «فردریک» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی معرفی شدند
نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کارگردانی حمیدرضا نعیمی مقرر است از آذر سال جاری در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برود. در اجرای این اثر نمایشی سعید معروف پور به عنوان طراح صحنه، مژگان عیوضی به عنوان طراح لباس، محسن گودرزی به عنوان طراح حرکت، بهاره اسدی به عنوان طراح گریم، رضا حیدری به عنوان طراح نور حضور دارند.
آهنگسازی «فردریک» نیز بر عهده بهزاد عبدی است.
«فردریک» سرگذشت ستاره بازیگری تئاتر بولوار در پاریس و فرانسه قرن نوزدهم است. فردریک لومتر، بازیگری افسانه ای است که تمام نقش ها و ژانرها را آزموده است. او میلی سیری ناپذیر برای بازیگری دارد. از لذاتِ زندگی چیزی نیست که تجربه نکرده باشد اما چند ماهی است که در بین تماشاگران متوجه دو چشمِ میشی رنگ می شود که در تاریکی فضای سالنِ نمایش هم چون چشمانِ گربه می درخشند و این سرآغازِ نمایشنامه شورانگیزِ اریک امانوئل اشمیت است.
به زودی اخبار و اطلاعات مربوط به بازیگران و تاریخ اجرای «فردریک» منتشر می شود.




منبع:

1402/08/22
07:49:13
5.0 / 5
269
تگهای خبر: آموزش , ابزار , پرداخت , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
کارت خوب

کارت ویزیت خوب