در گفت و گو با كارت خوب مطرح شد،

هوش مصنوعی و خلاقیت دانش آموزی

هوش مصنوعی و خلاقیت دانش آموزی

به گزارش کارت خوب، سرپرست آموزش و پرورش استان قزوین اظهار داشت: یافتن راه های جدید، نوآورانه و خلاقانه را در دستور کار خود قرار داده ایم تا با استفاده از هوش مصنوعی و موضوعات جدید همچون متاورس (زندگی در فضای مجازی)، به دنبال ایجاد فضایی جدید در حوزه آموزش و پرورش باشیم.


حسنعلی اصغری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار نمود: رویکرد علمی و تحول خواهی دانش آموزان و همینطور نهادینه کردن فرهنگ پذیرش دستگاههای اجرایی در مورد نگاه جدید آموزش و پرورش همواره مورد توجه قرار گرفته و دیگر بایستی از روش های سنتی در آموزش پرهیز نماییم چون که میزان بهره وری و نتیجه دهی بسیار پایینی در میان دانش آموزان دارد.
وی با اشاره به اینکه اگر به دنبال نهادینه کردن روش های علمی همچون استفاده از هوش مصنوعی در آموزش و پرورش هستیم باید توانمندسازی همکاران آموزش و پرورشی را به خوبی اجرایی نماییم و از روش های مبتنی بر سنت و مکتب رفتارگرایی دوری و به مکاتب ساخت گرایی رجوع نماییم.
اصغری خاطرنشان کرد: زمانیکه معلمان از روش های سنتی برای آموزش بهره می گیرند و مداخلات دانش آموزان در آموزش کمتر است، میزان خروجی و پیامد حاصل از آن مورد توجه نخواهد بود که برای این موضوع، کارهای موثری را برای آموزش و پرورش درنظر داریم و یکی از این اقدامات، جشنواره دانش آموزان برگزیده پژوهش سراهای دانش آموزی است که در قزوین شروع شده و تا چندین روز ادامه دارد.


به گفته این مسئول، مسابقات پژوهش سراها در قزوین با حضور ۲۰۰ دانش آموز برگزیده از سراسر کشور و ۱۶۰ مربی و معلم راهنما که در پژوهش سراها به کمک دانش آموزان می آیند، برگزار شده تا آنها ایده های خویش را تبدیل به محصول نوآورانه کنند که این اتفاق بسیار ارزشمندی است، هدف مهم در این امر توسعه فرهنگ پژوهش و دیده شدن دانش آموزان نخبه است.
سرپرست آموزش و پرورش استان قزوین بیان نمود: این جشنواره فضایی بوجود آورده تا دانش آموزان به این باور برسند تا از راه پژوهش، پژوهش و شواهد بتوانند اتفاقات خوبی را برای جامعه رقم بزنند، در همین خصوص هم یکی از مباحثی که به شکل عملیاتی به آن توجه خواهیم کرد، داشتن نگاه ویژه به پژوهش سراهای دانش آموزی و فراهم کردن محیط های آزمایشگاهی مناسب می باشد تا دانش آموزان به شکل مسئله محور به موضوعات نگاه کنند.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ توجه به مسایل مهم و اولویت دار باید در میان دانش آموزان ترویج پیدا کند، اضافه کرد: فرصت استفاده از امکانات پژوهش سراها در همین خصوص باید برای تمامی دانش آموزان فراهم گردد تا در جهت عدالت آموزشی هم حرکت کرده باشیم و در تمامی مناطق با تمرکز بر توسعه رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش این مراکز باید افزایش پیدا کند تا دانش آموزان استعداد و توانمندی های خویش را با حاضر شدن در این فضای یادگیری، شناسایی کنند و در جامعه خود منشا اثر شوند.
اصغری در جواب سوال خبرنگار ایرنا در مورد وضعیت بودجه و تأمین اعتبارات آموزش و پرورش جهت استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در میان دانش آموزان، اظهار نمود: با کمبود و کسری فراوانی در بودجه روبرو می باشیم، چون که میزان نیاز ما در این عرصه ها بسیار زیاد و منابع ما بسیار محدود است اما هوش مصنوعی باید بعنوان یک اولویت مهم در ذهن سیاست گذاران و خط مشی نویسان بودجه کشور جا بیافتد و سپس همراهی مسئولان دیگر را هم در کنار خود داشته باشیم تا حاصل این همکاری عملیاتی منجر به خروجی های مطلوب و موثر شود.


این مسئول افزود: با این وجود هم اینک تمامی مدارس شبانه روزی و ۲۰ درصد از مدارس عادی استان قزوین با مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری آموزش کشور، هوش مصنوعی را برای دانش آموزان متوسطه اول به اجرا درآورده اند اما مسئله مهم آن است که این تعداد از مدارس کفایت نمی کند و با انعقاد تفاهمنامه، زمینه را برای افزایش ظرفیتهای موجود بایستی فراهم نمود.
وی به روز جهانی آموزش هم اشاره نمود و اضافه کرد: این روز جهانی، تلنگری است تا بدانیم اگر می خواهیم جامعه ای را بیمه و از صدمه های اجتماعی دور نماییم، راهی جر توجه به آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت بعنوان اولویت اصلی و اساسی نداریم.
سرپرست آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: نگاه ویژه و بنیادی ریاست محترم جمهور به مبحث آموزش و پرورش یک فرصت بسیار مغتنمی است که امیدواریم در استان قزوین هم همراهی مدیران ارشد را در این حوزه داشته باشیم تا بخشی از چالش های موجود آموزش و پرورش مرتفع و همکاران، دانش آموزان و خانواده ها از وضع موجود راضی باشند.


1403/11/04
12:20:02
5.0 / 5
246
تگهای خبر: آموزش , دستگاه , فناوری , محصول
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم کامنت دهید
= ۸ بعلاوه ۳
کارت خوب

کارت ویزیت خوب