آیا مرگ اندیشی سبب افسردگی می شود؟

آیا مرگ اندیشی سبب افسردگی می شود؟

کارت خوب: رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا معتقد می باشد مرگ اندیشی نه فقط سبب افسردگی انسان نمی گردد بلکه توانایی غلبه بر ترس از مرگ را در او بوجود می آورد.


به گزارش کارت خوب به نقل از ایرنا، حجت الاسلام رضا غلامی شب گذشته مصادف با نوزدهم ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت خدیجه(ع) با طرح این سوال که آیا مرگ اندیشی منجر به افسردگی انسان می شود، اظهار داشت: مرگ اندیشی، نه فقط انسان را در مقابل سختی ها مقاوم می کند، بلکه اگر مبنای درستی داشته باشد، توانایی غلبه بر ترس از مرگ را در آدمی بوجود می آورد. مهم ترین ترس انسان ها در زندگی، ترس از مرگ است و اگر انسان به معرفت درستی درباره حقیقت مرگ رسید، می تواند بر این ترس غلبه کند.
وی اضافه کرد: همین مرگ اندیشی است که انسان را به این فهم می رساند که مرگ مساوی با اختتام کار انسان نیست، بلکه مرگ یعنی از پوست درآمدن، آزاد شدن و ورود به حیات ابدی.
این استاد حوزه اضافه کرد: نکته دوم این است که مرگ اندیشی به مفهوم بی بهره ماندن و کناره گیری از نعماتِ حلال دنیا نیست. چون قرآن در سوره قصص آیه ۷۷ می فرماید وَ لَا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا چیست؟ یعنی بهره خودرا از دنیا فراموش نکن. علی (ع) در تفسیر این آیه می فرماید سلامتی، نیروی جوانی، نشاط و بی نیازی خودرا از یاد مبر تا آخرت را به دست آوری.
غلامی افزود: بنا بر این مرگ اندیشی به منزله بی اعتنایی به دنیا و افتادن در فقر و فلاکت نیست. دنیا مزرعه آخرت است؛ پس چگونه می خواهیم در این دنیا در شرایطی که غرق در انواع گرفتاری ها هستیم توشه آخرت خودمان را مهیا کنیم؟
وی اضافه کرد: این که پیامبر اکرم (ص) می فرماید کاد الفقر ان یکون کفرا؛ معلوم می شود که تا این دنیا و به تبع آن زندگی فردی و اجتماعی آباد نباشد، خبری از رشد معنوی هم نیست. بدین سبب رشد مادی و معنوی دو روی یک سکه محسوب می شود؛ با این ملاحظه که دنیا مقصد نیست، معبود نیست.

نگاهی به انواع غفلت
این پژوهشگر مذهبی با تاکید بر اهمیت شب قدر و لزوم تفکر درباره غفلت گفت: غفلت وجوه گوناگونی دارد. یک وجه آن غفلت از خداست. خدایی که عالم تحت اداره اوست و اداره عالم را به کسی واگذار نکرده و اسباب و وسایل هم از خودشان هیچ استقلالی ندارند. غفلت از خدایی که کمال مطلق است و کمال همه موجودات در گرو تقرب به اوست.
وی اضافه کرد: وجه دیگر غفلت، غفلت از قیمت واقعی انسان است. انسان اگر قیمت خودرا در حد یک چارپا در نظر بگیرد که به جز خواب و خوراک و تولید مثل کار دیگری ندارد، یک سرنوشت پیدا می کند و چنانچه خودش را اشرف مخلوقات و خلیفه الهی در نظر بگیرد سرنوشت دیگری پیدا می کند. پس خیلی مهمست که انسان قیمت خودش را چقدر بداند.
غلامی با اشاره به آیه ا۶۴ سوره عنکبوت اظهار داشت: وجه بعدی، غفلت از زندگی ابدی است. ما ابد در پیش داریم. این زندگی کوتاه و ناچیز است. زندگی اصلی و جاودانه تازه پس از رها شدن از زندگی دنیوی آغاز می شود. اگر انسان خودرا متوجه ابدیت نداند تلاش درخوری برای تامین نیرو و انرژی که برای حیات ابدی نیاز دارد، نخواهد کرد.
مزایای مرگ اندیشی
وی غفلت از معنا و هدف حقیقی حیات را از دیگر انواع غفلت دانست و اظهار داشت: اگر با تفکر، درک کردیم که خداوند این عالم را بیهوده خلق نکرده است، به سمت شناخت معنا و هدف زندگی که دین از آن پرده برداری کرده است حرکت خواهیم کرد و خودرا با برنامه الهی هماهنگ می نماییم که یکی از شاخه های بسیار راهگشا در ساحت تفکر، مرگ اندیشی است.
غلامی اضافه کرد: اندیشیدن درباره مرگ، زمینه ساز بیداری است. بر خلاف سبک زندگی مدرن که انسان را به فراموشی مرگ دعوت می کند و از یاد مرگ فرار می کند.
وی افزود: در سنت اسلامی، روی مرگ اندیشی بسیار تاکید گردیده است. اینکه گفته شده زود به زود به قبرستان ها بروید به خاطر این است که زیارت قبور انسان اگر همراه با توقف، تانی و تفکر باشد، زندگی را متحول می کند.
غلامی اظهار داشت: یکی از خواص مرگ اندیشی، کنار رفتن خواهش های باطل است. خواهش های کودکانه ای که انسان را از کمال و تعالی دور می کند. امام صادق (ع) می فرماید یاد مرگ خواهش های باطل را از دل زائل می کند و ریشه های غفلت را یکسره بر می کند.
این استاد دانشگاه افزود: یکی دیگر از مزایای مرگ اندیشی، کاهش دلبستگی های نامعقول و باطل به دنیاست. امام علی(ع) می فرماید: هر کس زیاد به یاد مرگ باشد، دلبستگی او به دنیا کم می شود.
به گفته این پژوهشگر مذهبی خاصیت دیگر مرگ اندیشی، قرار گرفتن انسان ها در راه زهد واقعی و تعدیل هوس ها و آرزوهاست. امام صادق (ع) می فرماید زیاد در اندیشه مرگ باش که با آن اندیشه، انسان زهد می ورزد و از دام آرزوها نجات می یابد. بر خلاف تصورات صوفیانه و غلط، زهد، یعنی بهره گیری از دنیا به اندازه ضرورت عقلی. زهد به مفهوم ترک دنیا و رهبانیت نیست. ما در اسلام چیزی به نام رهبانیت نداریم.
غلامی اضافه کرد: یکی دیگر از خواص مرگ اندیشی، تحمل سختی ها و فشارهاست. قرآن مجید می فرماید: الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ. وقتی انسان مرگ اندیش بود، و نهایت کار خودرا لقای الهی دانست، وقتی با یک بلا یا شرّ روبرو می شود، سریع می گوید انا لله و انا الیه راجعون و همین جمله که از عمق دلش برخاسته، او را در مقابل انواع سختی ها مقاوم می کند.
وی افزود: ثمره بعدی مرگ اندیشی، سرعت دادن به کارهای خوب است. امام علی (ع) می فرماید با کردار نیک به استقبال مرگ و سختی های آن بروید و قبل از آمدنش، برای پذیرایی آن آماده شوید و تا نیامده است خودرا مهیای آمدنش سازید که اختتام کار، قیامت است.
به گفته غلامی فایده دیگر مرگ اندیشی، رویش و تقویت نهال تقوا در انسان است. تقوا یعنی خویشتن پایی در مقابل معاصی و مرگ اندیشی سبب می شود که انسان با در نظر گرفتن قیامت و محکمه الهی، دائم از خود در مقابل گناهان مراقبت کند؛ چه در آشکار و چه در نهان. امام علی (ع) می فرمایند: اِتَّقُوا مَعَاصِیَ اللّهِ فِی الْخَلَوَاتِ، فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاکِمُ. یعنی در محکمه الهی قاضی و شاهد یکی است. دادگاه الهی، به شاهد نیاز ندارد، چونکه عالم محضر خداست.


منبع:

1401/02/01
16:25:29
5.0 / 5
457
تگهای خبر: تولید , سكه , قیمت , نیرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
کارت خوب

کارت ویزیت خوب