محققان در یك مطالعه بررسی كردند؛
چطور می توان فرزند را قبل از تولد پرورش داد؟
به گزارش کارت خوب، محققان کشور در یک مطالعه پژوهشی به شناسایی و ارزیابی مبانی و اصول فرزندپروری پیش از تولد بعنوان یکی از مبانی مهم تربیتی پرداخته اند.
به گزارش کارت خوب به نقل از ایسنا، پیشرفت های فنی با گشودن پنجره ای به محیط داخل رحم، فرصتی را برای توصیف تعامل بین احساسات و فیزیولوژی مادر و جنین و رفتار جنین بگونه ای فراهم نموده که قبلا وجود نداشته است. این پیشرفت ها مسیر را برای فرزندپروری و رشد کودک پیش از تولد گشوده است. دوره پیش از تولد و مواجهه با جنین متولد نشده، نشان از آغاز پیوستگی زندگی بشر در جهت تحقق «خود» است. با گسترش تعریف استاندارد از پیوستار و تداوم زندگی، تجربه پیش از تولد هم به بخشی از این پیوستار زندگی تبدیل می شود که به شکل گیری ما کمک کرده و تعیین می کند که چه کسی هستیم و چه کسی خواهیم شد.
آن گونه که متخصصان بیان می کنند، شرایط زندگی پیش از تولد، سبب شکوفایی یا عدم شکوفایی توانایی ها و استعدادهای ژنتیکی می شود. نحوه رشد و یادگیری انسان به تعامل پویای بین طبیعت (وضعیت ژنتیکی) و پرورش (تغذیه ای، عاطفی، جسمی، محرک و غیره) بستگی دارد. مراحل پیش از تولد، پری ناتال و دوران اولیه بعد از تولد، میزان رشد بیولوژیکی و روانی فرد را تعیین می کنند و تجارب پیش از تولد بر معماری مغز تاثیر می گذارند. بینش هایی که در ارتباط با این زمینه مطرح شده اند، این حقیقت را گسترش داده اند که رابطه فرزند با مادر پیش از تولد، از نظر تاریخ زندگی، نقطه آغاز تجربه بعدی زندگی انسان است.
این موضوع، دستمایه یک مطالعه پژوهشی شده که توسط محققان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه علوم پزشکی تهران به انجام رسیده است. در این مطالعه، مبانی و اصول فرزندپروری پیش از تولد مورد شناسایی و بررسی قرار گرفته اند.
در این پژوهش، کتاب های علمی، مقالات پژوهشی، تحقیقات، منابع دینی- اسلامی و اسناد معتبر در ارتباط با فرزند پروری دوره پیش از تولد به شیوه تحلیل محتوا بررسی گردیده اند.
طبق نتایج به دست آمده از این تحقیق، شش مبنای نظری شامل مبانی فرهنگی- اجتماعی، مبانی حقوقی، مبانی دینی- اسلامی، مبانی روان شناختی، مبانی زیست شناختی و مبانی شناختی و ۳۱ اصل در زمینه فرزند پروری پیش از تولد از داده ها استخراج شدند که می توانند بعنوان پایه و اساس الگوی فرزند پروری پیش از تولد قلمداد گردند.
بر این اساس، رعایت این اصول، زمینه فرزندپروری پیش از تولد را برای والدین فراهم می نماید و نتایج فردی و اجتماعی مثبتی به دنبال خواهد داشت.
در این خصوص، یعقوب عزیزی، محقق مطالعات برنامه درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و همکارانش می گویند: «زمانی که صحبت از حقوق فرزند پیش از تولد می شود، بدین معناست که یک انسان مستقل وجود دارد و باید برای او حق وحقوقی قائل شد. ازاین رو اگر در مراحل اولیه و آغاز شکل گیری انسان، اصول لازمه با دقت رعایت نشوند و پایه شکل گیری ساختار آدمی کج نهاده شود، نخستین حق طبیعی و انسانی فرد از بین می رود».
آنها می افزایند: «کرامت انسانی و حق حیات، منشأ همه حقوق دیگر انسان ها است. اگر این اصول نادیده گرفته شوند، به دنبال آن همه حقوق نادیده گرفته خواهد شد. مبانی شناختی و اصول در ارتباط با آن در دوره پیش از تولد، از نظریه های جدیدی است که از جانب خیلی از اندیشمندان مورد چالش قرارگرفته است. با عنایت به تصوراتی که در گذشته نسبت به جنین و خصوصیت های آن وجود داشته، این مبانی نمی توانست در فرزندپروری پیش از تولد جایگاهی داشته باشد؛ اما امروزه به جهت پیشرفت تکنولوژی و گسترش تحقیقات علمی معتبر، وجود حافظه در جنین به اثبات رسیده است».
طبق یافته های این تحقیق که در فصل نامه «مطالعات راهبردی زنان» وابسته به شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده انتشار یافته اند، یکی از مفاهیم و اصول مهم در این خصوص، «یادگیری سیناپسی» است که می تواند حوزه مطالعات یادگیری را تا نخستین مراحل شکل گیری جنین به عقب برگرداند و آنرا گسترش دهد.
عزیزی و همکارانش معتقدند: «شناخت اصول در ارتباط با این مبانی و پیوند آن با اصول و روش های یادگیری و تعلیم و تربیت نه تنها باعث بهبود نتایج فرزندپروری در دوران حاملگی می شود، بلکه باعث شناسایی و ابداع اصول و روش های جدیدی در ارتباط با فرآیند یادگیری خواهد شد. با استفاده از تعلیم و تربیت و به خصوص برنامه درسی از مبانی شناختی و اصول آن در دوران پیش از تولد، میتوان در جهت فرزندپروری مطلوب پیش از به دنیا آمدن آن گامهای مؤثری برداشت.»
منبع: goodcard.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب