سوءاستفاده عجیب از شبکه تلفن همراه و تحمیل هزینه به مشترکان
به گزارش کارت خوب، طبق گفته کارشناسان با پیشرفت روزانه تکنولوژی، حملات و کلاهبرداری سایبری هم بیشتر شده که امری طبیعی است و بنابراین سفارش می شود که کاربران همواره نسبت به بروز خطرات آگاهی داشته و با عملکرد صحیح مانند کلیک نکردن برروی لینک های ناشناس و عدم دانلود از منابع نامعتبر زمینه را برای کلاهبرداری فراهم نکنند.
به گزارش کارت خوب به نقل از ایسنا، با وجود این که بارها به کاربران و مشترکان اخطار داده شده که یکی از شگردهای کلاهبرداران سایبری اینست که با سوءاستفاده از احساسات شهروندان یا مهندسی اجتماعی، به ارسال لینک های حاوی بدافزار و سرقت اطلاعات اقدام می کنند، اما باز هم هستند افرادی که با دریافت لینک بدون این که اطلاعات و آگاهی داشته باشد، بر روی آن کلیک کرده و در نتیجه مشکل اصلی در این مرحله شروع و با باز کردن لینک آلوده به ویروس، زمینه برای هک کردن و در اختیار قرار گرفتن همه اطلاعات یا سایر کلاهبرداری ها فراهم می شود.
در همین رابطه برخی مشترکان تلفن همراه در تماس با ایسنا از وقوع چنین مساله ای برای خود اطلاع داده و اعلام نمودند که بعد از کلیک برروی لینک دریافت شده در گوشی خود، متوجه هک شدن دستگاهشان شده و به دنبال آن تعداد زیادی پیام از گوشی آنها، برای مخاطبانشان ارسال شده است و الان آنها باید هزینه پیامک های ارسال شده را پرداخت کنند.
نکته قابل توجه در این جریان اینست که این افراد معتقدند گوشی آنها قابلیت ارسال چند صد پیامک همزمان را نداشته و این اتفاق بواسطه وجود باگ یا ضعف امنیتی سیستم شبکه اپراتور تلفن همراه در برابر ویروس یا هک و امن نبودن سرورهای این شبکه که مورد استفاده هکر قرار گرفته، رخ داده است.
طبق اظهارات آنها، پس از آن که با بخش فنی اپراتور و ادمین مذکور برای پیگیری این مساله تماس گرفته و این اشکال را اعلام نموده اند، وجود ضعف امنیت شبکه که منجر به ارسال چندین پیامک به داخل و خارج از کشور شده، به صورت ضمنی پذیرفته شده و به ایشان اظهار کرده اند که قبول داریم از شما دزدی شده اما خودتان باید مراقبت می کردید و الان این فرد باید هزینه اضافی اعمال شده روی قبض تلفن همراه خویش را پرداخت کند.
اکنون با توجه به این که امکان دارد این مشکل و کلاهبرداری در موارد مختلف و برای مشترکان بیشتری تکرار شود، این سوال وجود دارد که اپراتورهای همراه در موارد اینچنینی، چه نقشی دارند و چه اقدامی می توانند و باید انجام دهند؟ هزینه های ناشی از این اتفاق تماما به دوش مشترکان می افتد یا اپراتورها می پذیرند و می توانند که درصورت اثبات رخ دادن چنین هک و کلاهبرداری و یا ویروسی شدن گوشی مشترکانشان، به شکلی عمل کنند که مثلاً مبلغ تحمیل شده به مشترکان در قبوض بعدی آنها لحاظ نشود؟
بیشتر بخوانید:
ویروسی شدن گوشی هوشمند را چطور تشخیص دهیم؟
در همین رابطه برخی کارشناسان در رابطه با این مساله می گویند وقتی گوشی یا هر دستگاه الکترونیکی هک می شود به این معناست که یک نفر دیگر هم به گوشی و اطلاعات آن دسترسی بدون مجوز پیدا کرده است. وقتی یک هکر گوشی را هک کرده، باتوجه به دستورات و اقداماتی که در پشت پرده داشته، نتایجی هم برایش به همراه داشته است؛ ازاین رو گوشی کاربر صرفاً در اختیار خودش نبوده بلکه یک نفر دیگر هم به آن دسترسی داشته است، بنا بر این این که سطح دسترسی یکسان است، فرد هک کننده می تواند اقداماتی مانند ارسال پیامک، دانلود کردن، دسترسی به گالری و غیره را انجام دهد. بر این اساس باید به این نکته توجه گردد که هکر به گوشی آن فرد دسترسی داشته و اپراتور دراین زمینه فقط سرویس دهنده است و به گوشی و اطلاعات آن دسترسی ندارد.
این مبحث طی سالهای قبل بارها مطرح شده اما نکته قابل توجه اینست که در این مورد، اپراتور فقط زیرساخت دهنده بوده و به اطلاعات کاربران نه تنها دسترسی ندارد بلکه مجوزی هم دراین زمینه ندارد. پس زمانی که گوشی هک شده، درست است که کاربر نمی خواهد اقداماتی مانند ارسال حجم زیاد پیامک را انجام دهد اما هکر از دسترسی که به دست آورده استفاده و به مخاطبان، گالری و غیره دسترسی پیدا کرده است.
کارشناسان تاکید می کنند که این گونه تخلفات بسیار به انجام می رسد و تنها به امروز و این مورد ذکر شده هم مربوط نمی گردد. بنا بر این سفارش می شود کاربران بر روی هر لینکی کلیک نکنند و از منابع ناشناخته ای هم برنامه ای دانلود نکنند تا زمینه را برای کلاهبرداری فراهم نشود. خود مشترک باید نسبت به این موارد آگاه باشد و بهترین راه اینست که با مراجعه به بخش تنظیمات پیامک گوشی دسترسی به شماره های ناشناس را محدود کنند. به صورت کلی کاربران باید مراقب باشند که هک نشوند اما اگر بهر دلیلی این اتفاق افتاده باشد، عواقب آن گریبان خود فرد را می گیرد.
در هر حال باتوجه به خطر هکرها و مجرمان سایبری که به علل مختلف و نامشخصی به نفوذ و دسترسی به حریم خصوصی کاربران گوشیهای هوشمند و کامپیوتر علاقه و تمایل دارند، همواره به کاربران تذکر داده می شود که باید توجه ویژه ای داشته باشند که گوشی یا دستگاه الکترونیکی متصل به اینترنت آنها مورد هجوم و حمله سایبری هکرها قرار نگیرد.
کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه امنیت سایبری و خود اپراتورها و سرویس دهندگان همواره تلاش کردند که کاربران را از نشانه های هک شدن گوشی موبایل یا کامپیوتر آگاه سازند تا در صورت مشاهده آنها، به برطرف نمودن مشکلات ناشی از هک گوشی و اطلاعات خود بپردازند.
منبع: goodcard.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب