این استقبال کم برای چیست؟

این استقبال کم برای چیست؟

کارت خوب: به گزارش کارت خوب، سال قبل از ۱۲۶ بنای تاریخی که برای مرمت و احیا به مزایده گذاشته شد، حدود ۴۶ بنا به سرمایه گذاران خصوصی واگذار شد. سال جاری مقرر است ۱۰۰ بنای تاریخی بار دیگر به مزایده برود. سطح پایین مشارکت مردم در نگهداری و زنده سازی بناهای تاریخی همواره محل بحث بوده است، اما دلیل آن چیست؟


شهاب طلایی ـ مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی ـ که مزایده ۱۲۰ بنای تاریخی از راه آن صورت گرفته است، در گفتگو با ایسنا و در پاسخ به آن پرسش و ابزارها و اهرم هایی که برای بهبود این وضعیت در سالی که «جهش تولید با مشارکت مردم» نام گرفته است، نخست این جمله را اظهار داشت که «ما باید واحد بازاریابی صندوق را (برای بناهای به مزایده گذاشته شده) تقویت نماییم.» و سپس در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید مشارکت مردم و سرمایه گذاران خصوصی فقط به خاطر ضعف بازاریابی این صندوق پایین است؟ سخنش را این گونه تکمیل کرد: به جز مسأله بازاریابی، حقیقت دیگر اینست که میزان مشارکت مردم و سرمایه گذاران خصوصی به میزان حمایت استان ها بستگی دارد. برخی از استان ها اعلام آمادگی می کنند که بناهای تاریخی شان از راه صندوق به سرمایه گذار خصوصی واگذار شود و آنها هم در ازای آن، مسیر دسترسی و زیرساخت های دیگر را ایجاد می کنند.
مدیرعامل صندوق حفظ و احیاء بناهای تاریخی در رابطه با سهم دستگاههای دولتی به ترغیب مردم برای مشارکت در احیا و محافظت از بناهای تاریخی، با عنایت به تعهداتی که در اسناد بالادستی برای آنها مشخص شده است، اظهار نمود: البته که دستگاههای دیگر تکلیف هایی دارند و به لحاظ قانونی باید آنها را انجام دهند، ولی وقتی به سطح اجرا می رسیم همان قانون در استان ها سلیقه ای اعمال می شود، مثلاً بودجه ای که برای راه یک بنای تاریخی دارند را به راه روستایی اختصاص می دهند. این بستگی به اولویت اجرا در استان ها دارد. برخی از استان ها که میراث دوست هستند حتی بودجه ای را به این منظور اختصاص می دهند و برای بناهای تاریخی که ما هنوز واگذار نکرده ایم، نورپردازی می کنند و یا راه دسترسی را سنگ فرش می کنند، سرمایه گذار هم وقتی این شرایط را می بیند بیشتر ترغیب می شود.
طلایی افزود: ما برای جلب مشارکت مردم به حفظ و احیاء بناهای تاریخی، به حد کافی قانون داریم، فقط درک و مشارکت آن باید ایجاد شود. به تجربه معتقدم برخی از شهرداری ها بزرگترین مانع مشارکت مردمی در حفظ و احیا بناهای تاریخی هستند، اما برخی از شهرداری ها مثل شیراز میراث دوست و داوطلب هستند. در شیراز حتی برای بافت تاریخی شهردار دارند.
مدیرعامل صندوق حفظ و احیاء بناهای تاریخی در رابطه با وظایف و سهم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای افزایش مشارکت مردمی در نگهداری و احیا بناهای تاریخی اظهار داشت: کل کاری که ما می توانیم در این عرصه انجام دهیم مسأله قانون نیست، مسأله تعامل است؛ یعنی میراث فرهنگی در اولویت شهرداری ها و استان ها قرار گیرد، مثلاً شهردار اسبق اصفهان که عاشق میراث فرهنگی بود خیلی مشارکت داشت و حتی برای ایجاد زیرساخت مورد نیاز بناهای تاریخی پیش قدم بود و این همکاری با حفظ اصول میراث فرهنگی بگونه ای بود که ما در مقاطعی ترغیب شدیم بناهای بیشتری را برای حفظ و احیا به شهرداری واگذار نماییم. بنای سعدالسلطنه در قزوین یکی از این نمونه های موفق شهرداری هاست، آنقدر در فرآیند احیا این بنا خوب عمل شد که ما حتی می خواستیم بنای دیگری را در قزوین به شهرداری این شهر واگذار نماییم. به هر حال با وجود همه مشکلاتی که همه ما واقفیم، آن بنا از یک مخروبه به یک جاذبه گردشگری تبدیل گشته است و شهرداری با هزینه هایی بیشتر از آنکه در قراردادش بود این بنا را مرمت کرد.




منبع:

1403/02/11
11:53:50
5.0 / 5
253
تگهای خبر: ابزار , بازار , تولید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
کارت خوب

کارت ویزیت خوب