ادغام دو کهکشان منشا ابرسیاه چاله راه شیری

به گزارش کارت خوب، محققان اخترفیزیک با بررسی داده های تلسکوپ پیشرفته ای به نام ایونت هورایزن، به این نتیجه رسیده اند که ابرسیاهچاله واقع در مرکز کهکشان «راه شیری» در نتیجه برخورد و ادغام دو کهکشان بوجود آمده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از فیز، منشا ابرسیاهچاله ها با جرمی تا حد یک میلیون برابر جرم خورشید در مرکز اغلب کهکشان ها همچنان یکی از اسرار بزرگ کیهانی است. حالا محققان مرکز اخترفیزیک نوادا در دانشگاه نوادا لاس وگاس (UNLV) به شواهد و مدارک قانع کننده ای دست یافته اند که نشان داده است ابرسیاهچاله واقع در مرکز کهکشان «راه شیری» ما با نام کمان اِی Sagittarius A* احیانا نتیجه یک ادغام کیهانی در گذشته است.
این مطالعه که اخیرا در نشریه ستاره شناسی طبیعت انتشار یافته، از مشاهدات و رصدگری اخیر توسط تلسکوپ ایونت هورایزن یا افق رویداد (Event Horizon Telescope) بهره برده است؛ تلسکوپی که در سال ۲۰۲۲ نخستین تصویر مستقیم از ابرسیاهچاله کمان اِی را ثبت کرده است. تلسکوپ مورد اشاره که حاصل یک همکاری تحقیقاتی جهانی است، داده های به دست آمده از هشت رصدخانه رادیویی موجود در سطح جهان را با هم سینک می کند و از این طریق یک تلسکوپ مجازی عظیم در اندازه زمین بوجود می آورد.

در این حال اخترفیزیکدان های دانشگاه یاد شده از داده های این تلسکوپ برای جست و جو به دنبال شواهدی در رابطه با چگونگی شکل گرفتن ابرسیاهچاله Sgr A* استفاده کردند. گمان می رود که ابرسیاهچاله ها از دو طریق انباشت ماده در طول زمان یا ادغام دو سیاهچاله ایجاد شوند.
این گروه تحقیقاتی نشان داد خصوصیت های نامعمول ابرسیاهچاله واقع در مرکز کهکشان راه شیری به بهترین شکل از راه یک رویداد ادغام بزرگ بین دو سیاهچاله توضیح داده می شود. یهان وانگ از اخترفیزیکدان های این دانشگاه در این خصوص اظهار داشت: این کشف راه را برای شناخت ما از چگونگی رشد و تحول ابرسیاهچاله ها هموار می کند.
این محققان با استفاده از شبیه سازی های پیچیده مبادرت به مدل سازی نوع برخورد و ادغام با در نظر گرفتن سناریوهای مختلف مطابق با خصوصیت های چرخشی ابرسیاهچاله یاد شده کردند. نتایج این شبیه سازی ها نشان داد که یک ادغام با نسبت جرم ۴ به ۱ می تواند خصوصیت های چرخشی رصد شده توسط تلسکوپ افق رویداد را ایجاد نماید. به قول محققان، این ادغام احیانا حدود ۹ میلیارد سال پیش و به دنبال ادغام کهکشان راه شیری با کهکشان گایا انسلادوس/ Gaia-Enceladus روی داده است.
ابرسیاهچاله در مرکز کهکشان راه شیری در فاصله حدود ۲۷ هزار سال نوری از زمین واقع است و ابزارهای پیچیده ای مانند تلسکوپ افق رویداد امکان تصویربرداری مستقیم را فراهم نموده که به دانشمندان امکان می دهد فرضیه های پیشبینی کننده را به بوته آزمون بگذارند.

منبع:

1403/06/18