بودجه بنیاد بازی های کامپیوتری کفاف پشتیبانی از طرح های تحقیقاتی را می دهد؟

بودجه بنیاد بازی های کامپیوتری کفاف پشتیبانی از طرح های تحقیقاتی را می دهد؟

به گزارش کارت خوب، معاون آموزش و پژوهش بنیاد درباره ی جزییات هفتمین همایش بین المللی تحقیقات بازی های دیجیتال توضیحاتی ارائه و درباره ی پشتیبانی از طرح های مطالعاتی، بیان کرد: ما فرصت حمایت ایجاد می کنیم؛ سال قبل در دو رویداد «بازی آرا» و جشنواره فجر صندوق های سرمایه گذاری مجموعا حدود 16 میلیارد تومان با بازی های معرفی شده شریک شدند که این رقم نصف بودجه سالانه بنیاد است. یعنی اگر می خواستیم از آنها حمایت نماییم، نمی توانستیم چنین مبالغی به میان بیاوریم.


محمدصادق دهنادی در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: این همایش، رویدادی است به جهت اینکه محققان حوزه بازی های دیجیتال بتوانند آثار و تحقیقات خودرا بصورت سالانه در اختیار دانشگاه ها و اساتید قرار دهند و از طرف دیگر یک شبکه علمی درباره ی تولید دانش درحوزه بازی های دیجیتال شکل دهند.
وی ادامه داد: با توجه به این که در سالهای قبل دانشگاه های اصفهان و تبریز، همایش های مشابهی را برگزار کردند از دوره سوم به بعد، بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، سمپوزیوم و مسابقه تحقیقات و مقالات در عرصه بازی های جدی (بازی های هدفمند و تخصصی) را دنبال کرد، اما این مطالبه وجود داشت که پژوهشگران درباب سایر بازی ها هم بتوانند از امکانات پژوهشی بنیاد بهره گیرند و تنها به بازی های جدی معطوف نشویم؛ بدین سبب تصمیم گرفتیم کار خود دراین زمینه را در دو بخش معطوف کنیم؛ بخش اول مطالعه بر بازی ها و بخش دوم بررسی و برگزاری مسابقه میان بازی های مختلف که در زمان جشنواره فجر بازی ها برگزار می گردد.
دهنادی افزود: هفتمین همایش بین المللی تحقیقات بازی های دیجیتال چندین بخش دارد؛ به عنوان مثال حوزه بازی های کامپیوتری مدلهای اقتصادِ کسب وکار مشتمل بر مطالبی مانند بازاریابی، مواجه با تحریم ها و چالش های بازی سازی است، دومین موضوع فناوری و تکنولوژی های نوین است که شامل بخش هوش مصنوعی، رمزارزها، رسانه های نوظهور و بازی سازی است. در بخش سوم موضوع بازی های کامپیوتری، ارتباطات و جامعه شناسی فرهنگی است که نسبت بازی های کامپیوتری را سواد رسانه مشخص نماییم. موضوع چهارم بازی های کامپیوتری و مدیریت رسانه است که این هم مشتمل بر دیپلماسی و سیاستگذاری زیست بوم و محتوای بازی های کامپیوتری و تجربه توسعه بازی سازی در ایران و جهان است. در بخش پنجم نیز بازی های جِدّی را دنبال می نماییم که بر مطالبی از قبییل سلامت، آموزش، گردشگری و... تمرکز دارد.
وی درباره ی سایر بخش های این همایش علمی توضیح داد: امسال بخش سازمان ها هم اضافه شده است که در عرصه ماموریتی خود فراخوان مطرح نمودند. همین طور دو موضوع جانبی هم وجود دارد که یکی پایان نامه برتر در عرصه بازی های کامپیوتری و دیگری معرفی بهترین کتاب بازی های کامپیوتری است. در حقیقت امسال فقط یک مسابقه فقط مقاله محور نداریم و مجموعه ای از موضوعات را در نظر می گیریم. امسال مجموعه جوایزی که برای این رویداد درنظر گرفته ایم حدود ۲۰ جایزه است. از طرفی سالهای قبل تنها مقاله با زبان انگلیسی قابل پذیرش بود، اما امسال مقاله به زبان فارسی هم می پذیریم.
بگفته معاون آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازی های کامپیوتری پیش از برگزاری اختتامیه این رویداد در آذرماه امسال، چند پیش رویداد هم برگزار می گردد تا به راه اندازی یک جریان علمی کمک نماید و فقط یک همایش دو روزه برگزار نشود.
وی درباب پشتیبانی از رتبه های برتر ادوار گذشته این همایش علمی نیز بیان کرد: در ادوار گذشته مقالاتی که مقام کسب کردند، نمایه سازی شدند و در عرصه بین المللی مورد استناد قرار گرفتند، اما در عرصه بازی های جِدّی که هدفمند هستند، خروجی برخی اقتصادی شده است و حتی برخی امتیاز خوبی در سایر جشنواره های داخلی و خارجی گرفتند. سال قبل در جشنواره فجر برخی بازی های جدی توانستند سرمایه گذاران و شرکای خوبی جذب کنند و تعداد زیادی مخاطب داشته باشند، اما برخی بازی های جدی همچنان در عرصه بازدهی اقتصادی مشکل دارند چون موضوعات خاصی دارند که باید برای بازاریابی بیشتر فکر کنند.
دهنادی درباره ی پشتیبانی از مقالات، افزود: مقالات بازی های جدی با مقالات بازی های عادی متفاوت می باشد. گاهی در بازی های جدی فرد به نتایج آزمایشگاهی رسیده است و آنرا تبدیل به مقاله کرده و جایزه می گیرد که خب گام بعدی هم در انتظارش نیست. اما خود بازی های جدی را به جشنواره فجر بردیم و فرصت سرمایه گذاری برای آنها به وجود آورده ایم. سال قبل در دو رویداد «بازی آرا» و جشنواره فجر صندوق های سرمایه گذاری مجموعا حدود ۱۶ میلیارد تومان با بازی های معرفی شده شریک شدند که این رقم نصف بودجه سالانه بنیاد است. یعنی اگر می خواستیم از آنها حمایت نماییم، نمی توانستیم چنین مبالغی به میان بیاوریم اما خوشبختانه به لطف روابطی که به وجود آمده است حمایت هم شکل گرفته.
وی ادامه داد: حتی وام هم به این بازی سازان نمی دهیم که مقروض شوند، بلکه اهتمام می نماییم برایشان شریک پیدا نماییم تا بدین سان حمایت شوند. در عرصه بازی های جدی ما با برخی بیمارستان ها که به بازی های درمانی نیاز داشتند نیز وارد مذاکره شدیم تا علاوه بر سرمایه گذاران عادی، بخش پزشکی و سلامت هم در جریان این ظرفیتی که به وجود آمده است قرار گیرند. باید شرایطی صورت گیرد که افراد مختلفِ زیست بوم شامل تامین کنندگان، سرمایه گذاران و... بتوانند به استعدادهای خوب بازی سازی متصل شوند.
دبیر هفتمین همایش بین المللی تحقیقات بازی های دیجیتال در پاسخ به این پرسش که روند پشتیبانی از بازی سازان ایرانی در شرایطی که پایبندی به قانون کپی رایت کمتر وجود دارد چگونه است؟ اظهار داشت: بازی های خارجی که متاسفانه به صورت قفل شکسته در بازار وجود دارند. اما در عرصه بازی های داخلی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری از سال ۱۳۹۷ بخشنامه ای در عرصه ثبت مالکیت معنوی بازی ها دارد که به بازی ساز اطمینان می دهد که مطمئن باشد کسی در کشور از بازی او سو استفاده نمی کند یا اگر این اتفاق رخ دهد، قابلیت پیگیری دارد.
وی افزود: معاونت بهبود کسب وکار بنیاد نیز برای بازی هایی که می خواهند در سطح بین المللی عرضه شوند و دغدغه این را دارند که در خارج از کشور از بازی آنها سوءاستفاده مشود، برای ثبت و صادرات بازی مشاوره های خوبی درنظر گرفته اند. برمبنای آخرین آمار بالاتر از ۵۰ بازی ایرانی داریم که در خارج از کشور یا با نام ایرانی و یا با تغییرِ برندها حضور پیدا کرده اند. تعهدات ما ضمانت اجرائی دارند و چندین سال است که شکایتی دراین زمینه نداریم، مگر این که کسی مالکیت معنوی بازی خودرا ثبت نکرده باشد که کوتاهی از خود فرد بوده است.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد همین طور درباره ی علت جدا کردن جشنواره بازی ها از همایش تحقیقات، توضیح داد: جریان های دانشگاهی باید پیشتاز تولید علم در حوزه بازی باشند. متاسفانه دانشگاه ها بسیار کم رشته دانشگاهی در عرصه بازی های کامپیوتری دارند و اگر هم رشته ای داشته باشند با فقدان شدید منابع مطالعاتی فارسی زبان دراین زمینه روبرو هستند. در این شرایط باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم و... تلاشی صورت گیرد تا تولید علم صورت گیرد، منابع تولید شود و نیروی انسانی متخصص برای فضای دانشگاهی تربیت شود چون بازی های کامپیوتری یک صنعت پیشران است. بطورمثال ارزهای دیجیتال قبل از این که جدی شوند در بازی های کامپیوتری تعریف شده بودند.
او در آخر اظهار داشت: هفتمین همایش بین المللی تحقیقات بازی های دیجیتال ۲۰و ۲۱ آذرماه ۱۴۰۳ انجام خواهد شد. محققان و دانشجویان علاقمند می توانند از دهم شهریور تا اول آذر ۱۴۰۳ با مراجعه به سایت همایش به آدرس dgrconf.ir با ملاحظه فراخوان تفضیلی در بخش های اصلی، معرفی کتاب و پایان نامه های این همایش شرکت نمایند.



منبع:

1403/07/07
09:25:20
5.0 / 5
141
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , بازار , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
کارت خوب

کارت ویزیت خوب