سازمان های موازی قرآنی کشور کدامیک مسئول اجرای برنامه هفتم توسعه هستند؟

سازمان های موازی قرآنی کشور کدامیک مسئول اجرای برنامه هفتم توسعه هستند؟

کارت خوب: یکی از دغدغه های جامعه قرآنی این است که کارهای قرآنی بصورت متمرکز در یک جا وجود ندارد و خلق برخی سازمان های موازی به بهبود کیفیت کارها کمک نمی کند، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ یکی از مجموعه هایی است که می توانستن از ابتدا فعالیت هایش را در یکی از مجموعه های قرآنی تعریف و هزینه های تاسیس این سازمان را صرف خود برنامه های قرآنی کنند.


به گزارش کارت خوب به نقل از ایسنا، چابک سازی و کاهش بروکراسی اداری یکی از چالش های همیشگی سیستم دولتی و بدنه اداری آنست. در عرصه فرهنگ و هنر، بزرگترین بروکراسی موجود متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که وزرای مختلف ارشاد در طول دوران مدیریت شان، بارها و بارها از آن گله کرده اند؛ حتی تعدادی از مدیران دولتی معتقدند که بروکراسی اداری سنگین و تعدد وظایف متفاوت و گاهی کم ارتباط با یکدیگر، در این وزارتخانه مثال زدنی است تا جایی که بسیاری معتقدند که وزیر ارشاد در بیشتر دوره ها نتوانسته است که بصورت متوازن، به مشکلات همه حوزه ها رسیدگی کند و ناخودآگاه بخشهایی از وزارتخانه مورد غفلت واقع شده است. موضوع وقتی مهم تر می شود که صحبت های چند هفته قبل حسین انتظامی، معاونت توسعه مدیریت و منابع جدید وزارت ارشاد که به صورتی پیشنهادات مربوط به کوچک و چابک سازی را ارائه می دهد، بازنشر شد که در آن به صراحت از چند معاونت و بخش برای کوچک سازی یاد کرد؛ هرچند پیشنهاد او درباره ی ادغام معاونت قرآن وزارت ارشاد در سازمان اوقاف یا سازمان تبلیغات نه فقط با اما و اگرهای فراوان روبرو است بلکه وضعیت این معاونت را بدتر می کند.
معاونت قرآن وزارت ارشاد چه زمانی تاسیس شد و قرار بود چه کند؟
تاسیس این معاونت بر طبق تصمیم هیئـت وزیران در جـلسه مورخ ۱۳۹۱/۰۴/۱۸ به اسـتناد تبصره (۳) ماده (۵۷) قانون برنامـه پنجساله پنـجم توسعه جمـهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۹ ـ تصویب گردید.
بعد از آن به ترتیب آقایان حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی (۱۸ آذر ۱۳۹۱)، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی (۲۴ آذرماه ۱۳۹۲)، عبدالهادی فقهی زاده (۷ آبان ۱۳۹۶)، اصغر امیرنیا، سرپرست (۱۲ آبان ۱۴۰۰) و علیرضا معاف (۹ بهمن ماه ۱۴۰۰) در سمت معاون قرآن و عترت فعالیت کردند.
با مروری بر کارهای این معاونت متوجه می شویم که این معاونت در عرصه چاپ و نشر قرآن کریم، تبلیغ و ترویج قرآن، ارتباطات با جامعه قرآنی، آموزش قرآن کریم، برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های قرآن و عترت و همین طور تجلیل از خادمان قرآن کریم فعال بوده است. بغیر از کیفیت کارهای این معاونت که در طول ۱۲ سال قبل کوشش های زیادی در عرصه های مختلفی داشتند، سوال این است که آن چه این معاونت به خاطر آن تاسیس شد، تا قبل از آن توسط هیچ سازمان یا نهادی دیگر انجام نمی شد؟ بغیر از آنکه هرچند عملکرد پرفراز و نشیب این معاونت در تکریم قرآن و برگزاری نشست ها و همایش ها در مواقعی مناسب بنظر می رسد اما آیا این معاونت توانسته که تمهیدی برای ایجاد روح قرآنی در تولیدات در رابطه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشد؟ بدون شک پاسخ به این پرسش «خیر» است!
نهادهای موازی قرآنی و کارهایی که کسی گردن نمی گیرد!
سازمان تبلیغات اسلامی ابتدا بخش قرآن را در سال ۱۳۶۱ با حضور تعدادی از چهره های قرآنی و انقلابی کشور ـ در مرکز ـ و به تبع آن کانون های قرآن را در دفاتر استانی خود با هدف نهادینه کردن و استانداردسازی، گسترش و تعمیق کارها و فرهنگ قرآنی در سطح جامعه تأسیس کرد. بخش قرآن با ابداع و خلق کارهای نو و منحصر به فرد مانند «تصحیح قرآن و نظارت بر چاپ و نشر آن»، «برگزاری دوره های تربیت معلم و مدرس قرآن کریم»، « اعزام قاریان قرآن به اقصی نقاط کشور و سایر کشورها»، «استانداردسازی آموزش قرآن در کلیه سطوح» و اجرای گسترده «قرآن آموزی» در سطح کشور در قالب طرح هایی مانند «بسیج قرآن آموزی» و «طرح رمضان» و…، موسس خیلی از کارهای اثرگذار قرآنی در کشور شد و بعد از چندی در سال ۱۳۷۶ به سبب رشد و گسترش فعالیت هایش، رده تشکیلاتی آن به «اداره کل» ارتقاء یافت.
در ادامه و در سال ۸۱، برای بسط کارهای این اداره کل، پیشنهاد ارتقای ساختار و تشکیل «سازمان دارالقرآن کریم» به عنوان زیر مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی مطرح و تصویب گردید. در آن زمان وزارت ارشاد هنوز ساختاری به نام معاونت قرآن و عترت نداشت و به صورتی بیشتر کارهای قرآنی کشور ذیل سازمان دارالقرآن کریم ساماندهی می شد.
البته حتی در آن شرایط هم، بزرگترین و با اهمیت ترین نمادِ قرآنی کشور که همان مسابقات بین المللی قرآن کریم است که روزگاری با شور و اشتیاق فراوانی برگزار می شد، توسط سازمان اوقاف و امور خیریه کشور مدیریت و ساماندهی می شد. بغیر از آننمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی در تمامی دستگاه های کشور متناسب با آن مجموعه کارهای قرآنی رقم می خورد که برای نمونه می توان به مسابقات قرآن ارتش، آموزش وپرورش و... اشاره نمود که سالهای سال است برگزار می گردد.
احتمالاً باید تنها تمایز مهم معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با سازمان های موازی آنرا در برگزاری نمایشگاه قرآن کریم دانست. در سایر وظایف هم این معاونت شباهت زیادی با نهادهای موازی خود دارد. نکته مهم تر اما پاسخ به این پرسش است که آیا این معاونت توانسته است در تولیدات وزارتخانه متبوع خود موثر باشد و در سیاستگذاری ها، معاونت های دیگر و سایر مدیران وزارتخانه را مجاب کنند که روح قرآن را در تولیدات فرهنگی و هنری جاری و ساری کنند؟

اجرای سیاست های برنامه هفتم توسعه در عرصه قرآن برعهده کیست؟
باید اصرار کرد که معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، بخش قرآنی سازمان اوقاف و سازمان دارالقرآن الکریم تنها موسسات و سازمان های موازی در عرصه فرهنگ و هنر نیستند و این حوزه، از این دست موسسات موازی فراوان دارد. وجود موسسات موازی نه فقط موجب عدم پیگیری دقیق سیاست های کلی نظام در عرصه فرهنگی و هنری می شود بلکه پاسخگو کردن تک تک نهادها را با مشکل جدی مواجه می کند؛ در مقابل نیز فعالیت مفید فایده یک نهاد در موضوع وظایف ها، می تواند آنچنان که باید دیده و تکریم نشود.
به عنوان مثال، آیا سیاست های بالادستی درج شده در برنامه هفتم توسعه کشور در ذیل کارهای قرآنی که منطقا باید نقشه راه 5 سال آتی این حوزه باشد، توسط کدام نهاد باید پیگیری شود؟ وزارت ارشاد مسئول مستقیم اجرائی شدن این سیاست هاست یا سازمان تبلیغات اسلامی؟ در شرایطی که خیلی از کارشناسان نقشه راه قرآنی کشور در برنامه هفتم توسعه را به خودی خودرا ایده ال گرایانه می دانند؛ حتی اجرای بخشهایی از آن نیز بدون همکاری دقیق همه نهادهای موازی در این زمینه جای ابهام دارد.
بنظر می رسد وزارت ارشاد به عنوان یک نهاد بالادستی می تواند با پیش قدم شدن، زمینه های ایجاد یک کارگروه مشترک قرآنی را برای اجرای هر چه بهتر سیاست های ابلاغی در برنامه هفتم توسعه فراهم آورد.



منبع:

1403/07/09
09:54:16
5.0 / 5
130
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , تبلیغات , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
کارت خوب

کارت ویزیت خوب