كارت خوب گزارش می دهد؛

نگاهی به دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران

نگاهی به دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران

به گزارش کارت خوب، برگزارکنندگان، بازدیدکنندگان و مشارکت کنندگان در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران معتقدند برگزاری چنین نمایشگاه هایی پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه است که باید به شکل دائم در دانشگاه ها برگزار گردد و سلیقه ای با آنها برخورد نشود.


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران از روز دوشنبه (۲۳ مهرماه) تا چهارشنبه (۲۵ مهرماه) در مصلی دانشگاه پذیرای دانشجویان و علاقه مندان است. به قول دبیر نمایشگاه کار دانشگاه تهران هدف از برگزاری آن ایجاد محیط تعاملی مناسب بین دانشگاه و صنعت و افزایش سطح اشتغال پذیری و ایجاد شرایط استخدامی برای کارجویان است.
فرشته امین همزمان با آیین افتتاح نمایشگاه اظهار داشت که در این نمایشگاه ۱۰۰ شرکت و سازمان حضور دارند و ۷۰۰ فرصت شغلی عرضه می شود. گفت و گویی با غرفه داران و بازدیدکنندگان داشتیم و نظر آنها را درمورد برگزاری نمایشگاه هایی از این دست و تأثیر آنها در افزایش اشتغال پذیری و ایجاد ارتباط دانشگاه و صنعت جویا شدیم.

انتخاب نیروی انسانی از میان دانشجویان برتر

عاطفه مستحصن رئیس منابع انسانی یک شرکت دارویی و بهداشتی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هدف از برگزاری نمایشگاه کار عرضه فرصت های شغلی شرکت ها برای دانشجویان و فارغ التحصیلان جویای کار است و چون در دانشگاه برگزار می گردد بیشتر دانشجویان حضور دارند.
وی اضافه کرد: بازدیدکنندگان و متقاضیان کار در این نمایشگاه رزومه خویش را به شرکتهای حاضر در نمایشگاه عرضه می کنند تا بررسی های لازم صورت گیرد.
مستحصن اظهارداشت: هدف از حضور شرکت ما در این نمایشگاه انتخاب نیروی انسانی از دانشجویان برتر و نخبه کشور است با عرضه آموزش های لازم نیروی انسانی مورد نیاز خویش را تأمین نماییم.
وی در رابطه با معیارهای انتخاب افراد اظهار داشت: در مرحله اول شاخصهای رفتاری و علاقه مندی فرد را بررسی می نماییم و درصدد هستیم با آموزش های مستمر و در رابطه با رشته فعالیت خود افراد مناسب را استخدام نماییم.
این غرفه دار توضیح داد: با توضیحاتی که به دانشجویان داده می شود به آنها سفارش می نماییم فرصت های شغلی در رابطه با شرکت را مطالعه و متناسب با علاقه و رشته خود یکی را انتخاب کنند.
به گفته وی در این نمایشگاه ۱۵ فرصت شغلی در قسمت دارویی و در مجموع ۶۵ فرصت شغلی در دیگر بخش ها توسط این شرکت دارویی و بهداشتی پیشبینی شده است.



حمایت از دانشجویان و فارغ التحصیلان بیکار اولویت ماست

سارا واسعی مدیر جذب و آموزش یکی از شرکتهای شرکت کننده در نمایشگاه کار دانشگاه تهران به ایرنا اظهار داشت: هدف از حضور ما در این نمایشگاه پشتیبانی از دانشجویان، فارغ التحصیلان و افراد جویای کار است.
وی افزود: در گروهی که ما فعالیت می نماییم ۲۵ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند و موقعیت های مختلفی وجود دارد و افراد می توانند رزومه خویش را به آنها ارسال نمایند و ما در مجموعه موظف هستیم آنها را طبق فرصت های شغلی که وجود دارد راهنمایی نماییم.
واسعی تصریح کرد: شرکت از جذب دانشجویان و فارغ التحصیلان در شغل های مختلف استقبال می کند و هم اکنون هم در بعضی رشته ها دانشجویان درحال تحصیل را داریم و تلاش می نماییم در کنار تحصیل، مهارت های لازم را به آنها آموزش دهیم.
وی اظهارداشت: در این دوره از نمایشگاه فرصت های شغلی متنوعی را در نظر گرفتیم و محدودیتی قرار ندادیم. درصدد آن هستیم بانک اطلاعاتی از افراد تحصیلکرده جویای کار تشکیل دهیم و در فرصت های مناسب رزومه آنها را بررسی و در حرفه مناسب با شرایط افراد از آنها بهره مند شویم.
گسترش شبکه نخبگانی
در ادامه محبوبه داوودی معاون پژوهشی پژوهشکده توسعه ابزارهای نوین حکمرانی دانشگاه تهران در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: در حوزه های مختلف علوم انسانی پروژه های مختلفی را اجرا کردیم و رویکرد ما در پروژه ها نسل چهارم دانشگاه ها و در جهت رشد و پیشرفت کشور است.
وی با اشاره به اینکه مسئله و دغدغه ما مسائل حکمرانی است، افزود: ما در مجموعه به دنبال حل مسائل دولت و نهادی خصوصی هستیم و در اجرای پروژه ها به محققان و محققان برتر نیازمند هستیم.
داوودی اظهارداشت: علت حضور ما در نمایشگاه کار دانشگاه تهران گسترش شبکه نخبگان کشور و ایجاد مراکز جدید است.
وی افزود: در این دوره ۲۵ فرصت شغلی را پیشبینی کردیم تا در مراکز تکنولوژی های جدید رسانه ای، مرکز تکنولوژی های جدید حکمرانی و مرکز اندیشگاهی فعالیت کنند.
نمایشگاه فضای خوبی برای دانشجویان دارد
مهرشاد نادری دانشجوی مهندسی نفت و ورودی ۱۴۰۰ است که در رابطه با حضور خود در دانشگاه اظهار داشت: سال قبل هم از دانشگاه بازدید کردم و حال و هوای نمایشگاه را دوست داشتم.
وی اضافه کرد: غرفه هایی که در نمایشگاه وجود داشت با رشته های تحصیلی ما مرتبط بود و سال جاری هم آمده ایم تا از غرفه های مختلف بازدیدی داشته باشیم و درصورتیکه شرایط مناسبی بود رزومه خویش را برای شرکت ها ارسال نماییم.
این دانشجوی ورودی ۱۴۰۰ اظهار داشت: دوستان و همکلاسی ها من چون در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند و به مرحله ای نرسیدند که اطلاعات و مهارت لازم را داشته باشند نتوانستند در شرکتهای حاضر در نمایشگاه مشغول به کار شوند.
یکی دیگر از دانشجویان خانم بازدید کننده از نمایشگاه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: من بیشتر به دنبال این هستم که در شرکت و رشته مورد علاقه خودم مشغول به کار شوم.
این دانشجوی ترم اول ارشد اظهارداشت: من در دوره قبل هم از نمایشگاه کار بازدید کردم و چند رزومه ارسال کردم اما متاسفانه هیچ کدام به نتیجه نرسید.


باید نمایشگاه های دائمی کار در دانشگاه های برگزار شود
علیرضا محمدی دانشجوی روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار ایرنا در رابطه با اجبار برگزاری نمایشگاه کار و تحقق اهداف آن به ایرنا با تکیه بر فرهنگ سازی در زمینه کارآفرینی اظهار داشت: از سال ۹۴ مقوله کارآفرینی در کشور مطرح است و کتب مختلفی هم در این حوزه تالیف و انتشار یافته است.
وی تصریح کرد: گفتمان کارآفرینی به مرور وارد فضای جامعه شد، اما دانشگاه آن طور که باید در این حوزه قوی نبود و اقدامات لازم در این خصوص انجام نداد.
یکی از دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه هم به ایرنا اظهار داشت: دانشگاه ها باید نمایشگاه های دائمی کار داشته باشند و مبحث کارآفرینی را برای دانشجویان نهادینه کنند. چونکه ما در بعضی موارد شاهد بودیم که دانشجوی دکتری آشنایی با شرکتهای دانش بنیان نداشت و نشان داده است باید آموزش و اطلاع رسانی لازم در دانشگاه ها داشته باشیم.
وی با تاکید براینکه برگزاری نمایشگاه کار در دانشگاه ها موثر است، اظهار داشت: اگر فعالیت نمایشگاه های کار در دانشگاه ها همچون جشنواره پژوهشی ادامه داشته باشد و بعنوان فوق برنامه به آن نگاه نشود شاهد تحقق هدف ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت خواهیم بود.
محمدی اظهارداشت: بنده بعنوان موسسه کانون کارآفرین دانشگاه بارها درخواست کردم به مبحث نمایشگاه کار اهمیت دهند و جزو سیاست های اصلی قرار گیرد.
وی توضیح داد: این که تا کنون دانشجویان موفق به جذب در شرکتهای حاضر در نمایشگاه نشدند به این علت است که دانشجویان مهارت کافی ندارند و ارتباط مدونی بین دانشگاه وصنعت وجود ندارد.
محمدی افزود: بسیاری دانشجویان نمی دانند ظرفیتی برای اشتغال درنمایشگاه های کار وجود دارد و برای مثال دانشجویان برتر در رشته مدیریت منابع انسانی اگر در این نمایشگاه ها شرکت نمایند، شرکت ها آنرا جذب می کنند. ما در دانشگاه آموزش شبیه سازی می خواهیم تا دانشجویان فرآیندها را به شکل شبیه سازی و تجربی طی کرده و شرکت ها با مشاهده مهارت دانشجویان در قسمت های مختلف مبادرت به جذب آنها می کنند.
این دانشجوی بین الملل با اشاره به اینکه در دانشگاه ها به شکل سلیقه ای عمل می شود، اظهار داشت: دانشجو باید بداند کارکردن جزء الزامات است و باید امکاناتی فراهم گردد که دانشجویان ما در کناز گذراندن دروس نظری، دروس علمی و کارآموزی را در محیط دانشگاه بگذرانند.



منبع:

1403/07/25
09:21:07
5.0 / 5
30
تگهای خبر: آموزش , ابزار , استخدام , اشتغال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
کارت خوب

کارت ویزیت خوب