ماجرای بلیت سوزی و ماندن تماشاگران پشت درب ها چیست؟

ماجرای بلیت سوزی و ماندن تماشاگران پشت درب ها چیست؟

کارت خوب: کارگردان نمایش «گور پلاس» هرچند بابت استقبال تماشاگران از نمایشش خوشنود است، اما می گوید که هر شب برخی از تماشاگران به سبب شرایط خاص تئاتر شهر، نمی توانند بموقع در سالن حاضر شوند و بلیت شان می سوزد.


شهاب مهربان که اینروزها نمایش «گورپلاس» را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می کند، در گفتگو با ایسنا با تشریح خصوصیت های این اثر نمایشی، از دشواری اجرای تئاتر در شرایط فعلی گفت و ابراز تاسف کرد که در این وضعیت، چشم انداز روشنی برای آینده تئاتر نمی بیند.
وی در آغاز در رابطه با رویکرد نمایش خود توضیح داد: نمایش ما یک کار اجتماعی با رویکرد کمدی است و در ادامه نمایش قبلی ام، «بوکسور» که سال ۱۴۰۰ اجرا شد، روی صحنه می رود. آن نمایش قصه خانواده ای در دهه ۵۰ بود که درگیر پدرکشی شده بودند و نمایش «گورپلاس» در ادامه همان داستان است و ماجرای کارکترهای آنرا در فاصله ای ۳۰، ۴۰ ساله روایت می کند و گویی قصه سال جاری و سال گذشته است.
مهربان که متن این نمایش را به صورت مشترک با مهاب مهربان نوشته است، در رابطه با انتخاب رویکرد کمدی برای بیان یک قصه اجتماعی توضیح داد: این اتفاق به شکل ناخودآگاه رخ داد. در نمایش «گورپلاس»، مادر خانواده مخفیانه ازدواج کرده و همسر وی در خانه اش از دنیا رفته و حالا فرزندان پیگیر ماجرا هستند. مواجهه فرزندان با این اتفاق، فضا را به سمت کمدی می برد. بدین ترتیب، قصه ای تلخ را که رویکرد انتقادی و اجتماعی دارد، در ژانر کمدی روایت می نماییم.


این کارگردان در رابطه با استقبال تماشاگران از نمایشش هم اظهار داشت: در فرایند تمرین، این استقبال قابل پیشبینی بود ولی آن چه دردناک است، اینست که شرایط کلی تئاتر خوب نیست. عمدتا نمایش ها باید چهره های شناخته شده داشته باشند تا بتوان مخاطب را جذب کرد. استقبال از نمایش ما خوب بوده ولی غم انگیز است که تعداد عوامل بعضی از نمایش ها از تعداد تماشاگران شان بیشتر است.
مهربان با ابراز تاسف از وضعیت تبلیغات تئاتر اضافه کرد: دوره ای که ما تئاتر می دیدیم، شرایط متفاوت بود. چند سالن مشخص فعال بودند؛ مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار مولوی. سالن ها محدود و اجراها باکیفیت تر بود ولی اکنون با افزایش تعداد سالن ها و آثار نمایشی، گاه در تبلیغات و اطلاع رسانی تئاترها اتفاق هایی می افتد که هیچ تناسبی با تئاتر و جایگاه فرهنگی آن ندارد. به این معنا که گاهی تبلیغات تئاتر شبیه چیپس و پفک می شود و بعنوان گروه نمایشی، به کارهایی تن می دهیم که برای تئاتر مناسب نمی باشد.
این کارگردان افزود: ما به جای این که به فکر ارتقای سطح کیفی کار خود باشیم، درگیر این گونه مسائل شده ایم و چه بخواهیم و چه نخواهیم، در این فضا قرار گرفته ایم. ضمن این که در سالهای اخیر نوع و سلیقه تماشاگر تئاتر هم عوض شده است. به هر حال نمایش ما با استفاده از تبلیغات دهن به دهن روی صحنه مانده است.


مهربان در پاسخ به این که برای ادامه کارش در تئاتر چه چشم اندازی مقابل خود می بینید، توضیح داد: متاسفانه تئاتر برای بیشتر کسانیکه در این شاخه فعالیت می نمایند، محل گذر است چون شرایط خوبی وجود ندارد. در همین نمایش، کمترین دستمزد را به بازیگران می پردازیم و از بسیاری وجوه تئاتری هم چشم پوشی کرده ایم. تهیه کننده ای داریم که پای کار است و نگاه تجاری ندارد در صورتی که همه چنین تهیه کننده ای ندارند، اما از همان اول می دانستم که با وجود همه اینها مقرر است ضرر نماییم چونکه با این هزینه ها، کار تئاتر، هیچ توجیه اقتصادی ندارد و اصولاً شکل تئاتر و تولید آن عوض شده است و ما بیشتر دنبال حال خوبی هستیم که با اجرای یک نمایش به دست می آوریم. اگر با همین وضعیت جلو برویم، تا چند سال آینده هیچ بعید نیست که تئاتر تعطیل شود.
مهربان با ابراز تاسف از قطع یارانه دولتی تولید تئاتر افزود: دولت باید مانند قبل در جایگاه تهیه کننده قرار بگیرد. آن شیوه هم برای کارگردان یک اثر خوب بود و هم برای عوامل کار ولی هم اکنون دولت، هیچ حمایتی نمی نماید. بنابراین اتفاقاتی در تئاتر رخ می دهد که کوچکترین نسبتی با ذات این هنر ندارد و متاسفانه سال به سال این وضعیت بدتر می شود.


این کارگردان افزود: زمانی برای اجرای یک نمایش ۹ ماه تمرین می کردیم ولی حالا چنین اتفاقی در تئاتر رخ نمی دهد چون بیشتر بازیگران مشغول بازی در پروژه های تصویری و پلت فرم ها هستند و نمی توانند چندین ماه برای تمرین یک تئاتر وقت بگذارند و همین مسئله بر کیفیت آثار نمایشی اثرگذار بوده است.
وی در ادامه با ابراز تاسف از وضعیت فعلی حصارکشی مجموعه تئاتر شهر که رفت و آمد را به این مجموعه سخت کرده، اظهار داشت: هر شب حدود ۱۵ تماشاگر پشت در می مانند. بعضی از آنان نمی توانند راه ورود به مجموعه تئاتر شهر را پیدا کنند چونکه هم اکنون این مجموعه فقط یک در ورودی دارد. بنابراین تصمیم دارم راه ورود به مجموعه را با چاپ فلش روی کاغذ، به تماشاگران نشان بدهم. جای تاسف دارد تماشاگری که در این وضعیت دشوار اقتصادی برای خرید بلیت یک نمایش هزینه می کند، راه ورود به مجموعه را نمی یابد و بلیتش می سوزد. ما برای جبران این وضعیت، خودمان باردیگر برای این تماشاگران بلیت می خریم که بتوانند نمایش را ببینند. ازاین رو با این که حفاظت از تئاتر شهر ضروریست ولی این وضعیت که این مجموعه فقط یک در ورودی دارد، هم مخاطبان را سر در گم می کند و هم مشکلات زیادی برای تردد در تئاترشهر بوجود آورده است.
نمایش «گور پلاس» با بازی داریوش رشادت، الهام اخوان، مهدی یگانه، میلاد مرادی، پرتو مهر، رحمان یاوری روی صحنه می رود.
این نمایش هر شب ساعت ۲۰ و به مدت ۷۵ دقیقه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا دارد.




منبع:

1403/07/29
09:50:44
5.0 / 5
29
تگهای خبر: اقتصاد , تبلیغات , تولید , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
کارت خوب

کارت ویزیت خوب