حجت الاسلام عاملی:
فناوری های نو، برش جدیدی در علم ایجاد کرده است
به گزارش کارت خوب، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اظهار داشت: فناوری های نو، برش جدیدی در علم بوجود آورده و به این علت نیازمند روزآمدسازی در همه علوم ناظر بر زیست بوم فضای دوم و فناورهای در رابطه با زیست بوم جدید هستیم.
به گزارش گروه علمی ایرنا از وزارت علوم، سید سعیدرضا عاملی در نشست شورای راهبری تدوین سند جامع علوم انسانی اجتماعی و هنر امروز (دوشنبه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه، در توضیح بیشتر گفت: باید علوم انسانی در رابطه با هوش مصنوعی، فناورهای کوانتومی، اعتبارات برخواسته از بلاکچین، رفتن بسمت جهان پرسرعت و نتایج انسانی آن مثل اینترنت نسل ۶ را مورد توجه قرار دهیم و در همه این فضاها به انسان مسلمان متعالی و سلامت اجتماعی و جامعه تمدنی اسلامی بعنوان یک راهبرد اساسی تاکید نماییم.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره نمود و اضافه کرد: ایشان فرمودند: «اساسی ترین کار شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اینست که مبنای علمی و فلسفی تحول علوم انسانی تدوین بشود؛ این کار اساسی و کار اولی است که بایستی انجام گیرد».
عاملی اشاره کرد: جای خالی سند جامع علوم انسانی، اجتماعی و هنر در اسناد کشور دیده می شود. نظام نامه تدوین نقشه جامع علوم انسانی، اجتماعی و هنر مجموعه ای منسجم و به هم پیوسته شامل مبانی و نظام ارزش ها، رویکردها، چشم انداز، اهداف، اولویت ها، راهبردها، روش و فرآیند طراحی و تدوین نقشه است که زیربنا و مسیر کار را مشخص می کند.
وی اضافه کرد: این نظام نامه هدایت کننده کلیه مراحل اجرای کار و با هدف ایجاد بینش و درک مشترک و یکپارچه از فلسفه، هدف، مختصات و روش شناسی طراحی و تدوین راهبری و اجرای نقشه جامع علوم انسانی، اجتماعی و هنر است؛ ازاین رو باید به شکلی تهیه شود که در سطح کشور تمام دانشگاه ها و مراکز آموزشی قابلیت اجرا داشته باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ترسیم چشم انداز تحول علوم انسانی، اجتماعی و هنر بر اساس نظریه جمهوری اسلامی ایران و مبانی اندیشه اسلامی جهت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تأمین نیازهای اساسی مردم در قالب اهداف سه گانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی شامل خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی را همچون اهداف نظام نامه تدوین نقشه جامع علوم انسانی اجتماعی و هنر دانست.
به گفته وی، تدوین سیاست ها و راهبردهای کلان توسعه علوم انسانی اجتماعی و هنر برای تحول عمیق و همهجانبه در علوم انسانی مبتنی بر جهان بینی اسلامی و رفع نیازهای بومی و مسائل و چالش های اساسی کشور، تعیین اولویت های توسعه علوم انسانی اجتماعی و هنر و فراهم آوردن سازوکار و زمینه های حرکت اصولی مبتنی بر نقشه راه جامع علوم انسانی و با تاکید بر مواضع چهارگانه در رابطه با اسلامی سازی، بومی سازی، کار آمدی و روزآمدی دانش و همینطور ارتقا و تحول نظام آموزشی پژوهشی فناوری و نوآوری در علوم انسانی منطبق با سیاست ها و راهبردهای کلان کشور و کارآمدسازی آنها در زمینه های مختلف با پیشرفت اسلامی - ایرانی را از دیگر اهداف نقشه جامع علوم انسانی، اجتماعی و هنر است.
۴۸ درصد ورودی دانشگاه ها از علوم انسانی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تدوین نقشه جامع علوم انسانی، اجتماعی و هنر از راه روش شناسی، مدیریت پروژه، ترویج و گفتمان سازی، تأمین همکاری و هم افزایی مراکز علمی پیشرو دانشگاهی و حوزوی (از طریق شورای راهبری) و تأمین مشارکت فعال ۱۲۰۰ استاد مبرز دانشگاه های سراسر کشور از راه شبکه فراگیر اساتید (شفا) دنبال می شود.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اشاره کرد: ۴۸ درصد ورودی دانشگاه ها در حوزه علوم اجتماعی، انسانی و هنر است و ۳۳ درصد اعضای هیئت علمی ما در این زمینه حضور دارند. همینطور ۲۸ درصد رشته های علوم انسانی در آزمون استخدامی کد رشته دارند؛ ازاین رو باید در حوزه علوم انسانی تمرکز بیشتری داشته باشیم.
عاملی با اعلان اینکه مسائلی در کشور وجود دارد که علوم انسانی می تواند به حل آنها بپردازد، اضافه کرد: یکی از حوزه های علوم اجتماعی و انسانی بحث اقتصاد است که مهم ترین معضل کشور است. اقتصاد به جایی نمی رسد مگر بنیان های فرهنگی آن قوی باشد. جایگاه علوم انسانی در کشور در مقایسه با سایر علوم ضعیف است؛ ازاین رو بحث کار آمدی علوم انسانی، اجتماعی و هنر بسیار اهمیت دارد.
عاملی اشاره کرد: مطالعه زمینه ای و وضعیت شناسی نخستین قدم تدوین سند است و در این راه نیاز باید وضعیت علوم انسانی را در سطح جهانی و تغییرات جدیدی که در آن بوجود آمده شناسایی نماییم. فضای مجازی، هوش مصنوعی، بلاک چین و غیره حوزه علوم را تغییر داده اند و زیست بوم جدیدی جهت زندگی مردم، جامعه و فرایندهای توسعه ایجاد کرده اند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب